علائم آبسه مقعدی چیست؟

علائم آبسه مقعدی چیست معمولا با درد و تب و ترشح چرک و عفونت خود را نشان میدهد

از علائم آبسه مقعد: احساس درد زیاد هنگام اجابت مزاج، خون ریزی و سوزش می باشد. بیماران مبتلا به آبسه مقعدی خارش دائمی بعد از دفع را همیشه تجربه خواهند کرد. ترشح عفونت و تحریک و التهاب بافت پوست اطراف باسن از دیگر علائم آبسه مقعدی است. البته تب و لرز و بد حالی و حالتی مانند گلو درد از علائم آبسه مقعد عمیق است.

تعداد زیادی از بیماران از ما سوال میکنند که  علائم آبسه مقعدی چیست؟  با خواندن این مطلب به درک و پاسخ مناسبی از این سوال می رسید. همچنین در مورد عوارض آبسه مقعد مطالبی  را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. در سری مقالات قبلی در مورد  اینکه بیماری  آبسه مقعدی چیست؟ مطالب مهمی را با شما در میان گذاشتیم.

حدود 50%از بیماران مبتلا به آبسه مقعدی در نهایت  دچار عارضه دردناک تری بنام فیستول مقعد می شوند. که چاره ای جز تخلیه و جراحی ندارند. البته اگر از دوران نقاهتِ دردناکِ بعد از عمل جراحی، مقداری چشم پوشی کنیم. و بهتون نگیم که قراره بعد از عمل جراحی آبسه چقدر درد و رنج تحمل کنید.!!!

شایع ترین نوع آبسه که به عفونت یا جوش مقعدی هم معروف است.  آبسه پری آنال است. که به شکل  بافت متورم دردناک و جوش مانند در نزدیکی سوراخ مخرج بیماران ظاهر می شود.

اگر شما  هر یک از  نشانه های  آبسه مقعدی که در این مقاله لیست کردیم دارید. یعنی اینکه مبتلا به عفونت مقعدی شده اید. و قبل از اینکه دیر بشه حتما برای درمان خودتان اقدام کنید. تا خدای نکرده کار شما به برش و درناژ جراحی کشیده نشود.

زیرا همانطور که اشاره شد. دوران نقاهت بعد از عمل جراحی از 4تا 6هفته طول کشیده و دوران بسیار دردناک و  عذاب آوری است. قبل از این که به این دوران برسید. مطالب این مقاله را به دقت بخوانید و به توصیه های مجله سلامتی مرسی درمان گوش داده  و آز آن تبعیت نمایید. تا به سلامتی و درمان کامل و بهبودی رضایت بخشی  برسید.

علائم آبسه مقعدی که باید جدی بگیری!

 

درد هنگام دفع و قرمزی و التهاب پوست اطراف مقعد از علائم آبسه مقعدی است

اگر هر یک از علائم یا نشانه های زیر دارید به معنی اینه که شما مبتلا به آبسه مقعدی شده اید. از شما  خواهش میکنیم قبل از اینکه دیر بشه، از طریق همین صفحه و همین الان از طریق  بهترین آنتی بیوتیک و قرص برای آبسه مقعدی  جهت معالجه فوری خود، اقدام کنید.

ابسه های که سطحی و شایع تر هستند معمولا با علائم زیر در بیماران ظاهر می شوند:

  • دردی که معمولا ثابت است، ضربان دار بوده ( دارای نبض است) تیر می کشد. این درد بحدی زیاده  که بیمار قادر به نشستن  نیست.
  • تحریک و التهاب بافتهای پوست اطراف مقعد مانند تورم، قرمزی پوست، و  داشتن حساسیت مانند خارش هم از علائم آبسه مقعدی هستند.
  • .ترشح چرک و عفونت و سرایت مقداری از آن به  لباس زیر بیماران،  معمولا مقدار زیادی از این عفونت همراه مدفوع دفع می شود.
  • اگر شما حین اجابت مزاج به شدت احساس درد و سوزش دارید. و حتی ممکنه با ناله و داد کردن اقدام به دفع داشته باشید. و حالت دردناکی را احساس میکنید  این هم یکی دیگر از نشانه های آبسه مقعدی در شما است.

علائم آبسه  مقعدی عمیق و کمتر شایع

 

درجه تب بالا و گلو درد از نشانه های عفونت مقعدی عمیق هستند

آبسه مقعدی عمیق هم یکی از مشکلات رایج در بیمارن است. که در مقایسه با  آبسه سطحی ،تعداد کمی از افراد را درگیر خود می کند. اگر  در وقت مناسب، برای درمان آبسه سطحی ( گرید  یک)  اقدام نکنید.  این عارضه ،تبد یل به آبسه مقعدی عمیق ( گرید  دو ) می شود.

البته  ممکنه بعضی از بیماران از همان ابتدا تمام علائم یا  نشانه های آبسه مقعدی عمیق را در خود داشته باشند. مهم ترین این علائم به شرح  زیر است.

  • تب با شدت و درجه بالا و بعضا تب خفیف که معمولا با گلو درد همراه است. و بیمار آن را با سرماخوردگی اشتباه می گیرد.
  • لرز
  • بد حالی

لازمه  خاطر نشان کرد که گاهی اوقات تب و گلو درد، تنها علامت آبسه های مقعدی عمیق در بیماران است.

تشخیص آبسه مقعدی چگونه است؟

سونوگرافی مقعد راه تشخیص عفونت نشیمنگاه است

عارضه دردناک عفونت یا جوش مقعدی، با علائم و نشانه های که در سطر بالا لیست شد خود را نشان میدهد. اما برای اینکه مطمئن شوید که شما مبتلا به این عارضه دردناک نشیمن گاه  شده اید ممکنه پزشک  برای تشخیص ابسه مقعدی ، با یکی از روش های  زیر اقدام کند.

  • آزمایش سونوگرافی مقعد
  • سی تی اسکن یا ام آری آی
  • در موارد نادر معمولا معاینه ممکنه تحت عمل بیهوشی انجام شود. اما معمولا ارزیابی بالینی مانند معاینه مقعدی دیجیتال برای تشخیص آبسه مقعدی کفایت میکند.

بررسی کلی علائم  دمل مقعدی در بیماران

این عارضه برای بسیاری از بیماران ناخوشایند است، آبسه باعث تورم و التهاب در منطقه مقعدی می شود. و در برخی موارد باعث ایجاد درد و خون ریزی و سوزش  نیز می شود. در این بخش به صورت کلی به  بررسی نشانه ها و علائم آبسه مقعد  پرداخته خواهد شد.

  • تورم: بیشتر اوقات ابسه مخرج با تورم شدیدی همراه است. این موضوع باعث می شود فضای بین دستگاه گوارش و عضلات پیرامون آن ( راست روده و مقعد) با درد و سختی زیادی  مواجه شود.
  • التهاب: ابسه مقعدی با التهاب زیادی همراه است. که منجر به سوزش، خارش، دردهای حاد، خونریزی شدید، و حتی اختلال در روابط جنسی  می شود.
  • خون ریزی: گاهی اوقات آبسه مقعدی باعث خون ریزی شدیدی می شود. و همین موضوع باعث ناراحتی، ترس و اضطراب بیماران می شود.
  • درد: بعضی از بیماران هنگام دفع یا بعد از دفع درد بسیار زیادی را تجربه می کنند. که با تغییر در رژیم غذایی و تجویز داروهای مناسب و ملین های طبیعی تا حدودی قابل مهار و کنترل می باشد.
  • سخت شدن حالت دفع: گاهی اوقات آبسه مقعدی با سخت شدن دفع و یا نا منظم بودن اجابت مزاج همراه است. که به رفتار روزانه فرد تاثیر منفی می گذارد.
  • علائم دیگر : علاوه بر موارد فوق علائم دیگر آبسه مقعدی نظیر، خستگی، تپش قلب، اسپاسم ( گرفتگی) عضلات مقعد، تغییر رنگ پوست، و یا حتی تغییر در الگوی خواب نیز به این نشانه های عفونت مقعدی اشاره دارند.

عوارض آبسه مقعدی چیست؟

اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود. ممکنه عوارض بدی برای بیمار  داشته باشد. اولین عوارض آبسه مقعدی اینه که،  به مرور تبدیل به فیستول مقعد می شود. و این موضوع  راه را برای درمان و سلامتی شما هم هزینه بردار می کند. و هم درد زیادی بعد از عمل فیستول باید تحمل کنید.( دوران نقاهت سخت)

توجه  داشته باشید که فیستول مقعدی یا کیست مویی هیچ راه درمان خانگی ندارد. و تنها روش درمان آن جراحی و تخلیه و اطاق عمل و بیهوشی می باشد.

یکی دیگر از عوارض آبسه مقعدی و عدم درمان به موقع این عارضه دردناک این است. که عفونت در تمام نقاط بدن گسترش پیدا کند. و در صورت شدید شدن این عارضه تمام بافتهای  پوست اطراف مقعد از بین رفته و به حالت مرده در می آید . که برای درمان جراح مجبور خواهد شد تمام این بافتهای مرده را بردارد و جراحی کند. و این موضوع با هزینه و درد زیادی همراه است.

راهکار درمانی این است که در وقت مناسب و در جای مناسب برای درمان خانگی آ بسه مقعدی اقدام کنید.

اینجاست که بیماران سوال می کنند که آیا  دمل مقعدی  و یا داشتن یکی از علائم  آبسه مقعدی خطرناک است؟  در جواب باید گفت بله خطرناک است. زیرا اگر به موقع درمان نشود تبدیل به فیستول مقعدی خواهد شد.

کلام آخر :چند توصیه

تب  و لرز همراه با گلودرد، بدحالی و خستگی، تورم ، التهاب و قرمزی بافت های پوست نزدیک مقعد از شایع ترین علائم آبسه مقعدی می باشند. تجارب ناخوشایند  درد ، سوزش و خون ریزی هنگام دفع از دیگر علائم آبسه مقعدی هستند که این علائم نباید با فیشر یا زخم شقاق اشتباه گرفته شود.

ترشح چرک ( عفونت) زرد رنگ و تما س با لباس زیر بیماران،  تا جاییکه بیمار قادر به نشستن یا فعالیت  معمولی روز مره نباشد. از دیگر نشانه های  آبسه نشیمن گاه است. اگر  شما با یک چنین علائمی  مواجه هستید.  بابت این وضعیت خیلی متاسف هستیم.

اما باید بدانید که علت آبسه مقعدی چیست؟ و یا اینکه از چه قرصی برای آبسه مقعد استفاده کنید؟ هر چقدر اطلاعات علمی و دانش شما در این زمینه بیشتر باشد. بهتر میتوانید به مراقبت از خود بپردازید.

در وقت مناسب و قبل از اینکه دیر شود و آبسه ماهیت خودش را از دست بدهد. و تبدیل به فیستول مقعد شود. و عفونت در تمام بدن گسترش پیدا کند . حتما برای درمان خود اقدام کنید. در این زمینه اگر مطلبی است و یا سوالی دارید که ما نتوانستیم بهش جواب بدهیم. حتما در پایان همین صفحه برامون کامنت بگذارید تا کارشناسان مرسی درمان در اسرع وقت به آن  پاسخ دهند.

درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی با داروهای گیاهی
علت آبسه مقعدی چیست؟

6 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • عاطفی هستم
    1402-03-03 23:00

    سلام. یک هفته قبل یبوست شدم و هنگام دفع دچار درد و زخم شدم .تا سه روز هنگام رفتن ب سرویس سوزش داشتم فک کردم بخاطر همان زخم مقعد هست و اصلا نگاه نکردم چون گاهی این طوری میشم و بعد دو سه روز خوب میشدم اما اینبار بعد سه روز دیدم جوش های سر سفید چرکی اطراف مقعد هست و هنگام دفع وشستن آن محل درد دارد.الان کمی بهتر شده ولی خوب نشده میشه لطفاً کمک کنید چکار کنم و چ داروی مصرف کنم .ممنون

  • مقعدم درد و سوزش داره وقتی دسشویی میکنم درد خیلی شدیدی دارم حالت عادی دردش قابل تحمله ولی الان 3 4 روزه که اینطوری شدم امروز دردش بیشتر شد هم میسوزه هم درد داره انگار یبوست دارم ولی یوبس نیستم فقط دسشویی کردن خیلی سخته واسم چند روز پیش که اینطوری شدم یوبس شده بودم خیلی فشار اوردم از اون موقع بعد دسشویی به زور باید دسشویی کنم از درد

  • اقای همتی
    1402-03-16 06:48

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    راستش اوایل عفونت داشتم شدید بعد که یبوست شدم شدید دیگه زایده های گوشتی پیداشون شد عفونتمو دکتر رفتم تا حد زیادی درمان شدم ولی زایده های گوشتیم از بین نمیرن همچنین شقاق هم شده بودم که اونا خوب شدن و احساس تیر کشیدگی ندارم فقط یه خورده هم عفونت باقی موند

  • شوری زاده
    1402-06-12 20:57

    : سلام یکی دوساله الان بیشتر شده عفونت همش می کنه جای مقعد تورم ایجاد میشه همراه عفونت وخون بعد چندروز میترکه دردش اروم میشه الان ده روزی میشه هنگام دفع خونریزی هم می کنم بعضی موقع ها خون روشن بعضی موقع هاهم خون تیره می خواستم بپرسم با این داروها هم میشه درمان کرد یانه حتما عمل جراحی باید انجام بدم؟
    شماره همراه: 0901236*****

  • علی بیگی
    1402-07-05 17:21

    سلام و وقت بخیر
    حدود یک ساله در فاصله یک الی دو سانتی متری از مقعدم روی پوست دو تا جوش چرکی بزرگ یکی به اندازه گیلاس یکی به اندازه لوبیا درومده
    اوایل کوچیک بودن ولی رفته رفته حی بزرگتر شدن
    دقیقا روبروی هم چپ و راست مقعد، و چند وقت یک بار اون بزرگه پر و سفت میشه که درد هم داره و من تخلیه میکنم که بیشتر با خون همراه است و کمی چرک بیرون میاد و هربار کامل تخلیه نمیشه، تهش سفت میمونه
    اونی که کوچیکتره تا حالا فقط یک بار پر شده چند ماه پیش و تخلیه شد
    روم نمیشه جایی نشون بدم
    اذیتم میکنه نمیدونم چیکار کنم کلا از بین برن هردو و صاف بشن

  • سلام حدود یک هفته میشه مقعدم
    اول فقط خارش میکرد فکر کردم یه دانه کوچک است زود خوب میشه ولی بعد دو روز خارش زیاد تر میشد والان که حدود یک هفته میگذرد
    آبسه گرفته درد و خون ریزی نداره فقط خارش میکند نمیدانم چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مقالات آبسه مقعدی