علت آبسه مقعدی چیست؟

علت آبسه مقعدی چیست

بعضی ها علت آبسه مقعدی را یک اتفاق میدانند. ولی همین اتفاق در اثر مشکلاتی مانند عفونی شدن زخم شقاق، رابطه جنسی بدون کاندوم، بیماری های التهاب روده، استفاده زیاد و غیر اصولی از کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، بیماری التهاب لگن در زنان، و حتی استفاده بیش از حد از عمل تنقیه برای رفع یبوست، میتواند علت آبسه یا دمل مقعدی باشد.

آبسه مقعدی یک وضعیت دردناک است که در آن تجمعی از چرک و عفونت در بافت های زیر پوست اطراف مقعد تشکیل میشود. ما در این بخش از سری مقالات  آبسه مقعدی چیست؟ میخواهیم با هم بررسی کنیم که علت آبسه مقعدی چیست؟

اگر ما با منشاء و دلیل شکل گیری بیماری ها  در بدن آشنا شویم. و بعبارتی ریشه و منشاء اصلی این دردها را شناسایی کنیم. راحت تر میتوانیم به مقابله و درمان این دسته از ناراحتی های مزمن و عفونی مقعد بپردازیم.

شایع ترین نوع آبسه مقعد آبسه پری آنال است. که به صورت  تورم دردناک و جوش مانند در نزدیک ناحیه نشمن گاه ظاهر می شود. و هنگام اجابت مزاج و نشستن  درد بسیار زیادی را به بیماران وارد میکند. اکثر مراجعه کننده گان به سایت مرسی درمان از برگشت آبسه مقعد گله ای دارند .

و میخواهند بدانند که علت برگشت آبسه مقعدی چیست. اینکه دلایل  این دمل مقعد یا جوش مقعد چه می باشد. پاسخ به این سوال را در این مقاله با شما به اشتراک میگذاریم.

مهم ترین دلایل آبسه مقعدی چیست؟

 

زخم شقاق و بیماری های مقاربتی و استفاده از داروی پردنیزولون مهمترین دلیل عفونت یا آبسه مقعد است

آبسه یا عفونت مقعد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. اما مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • پارگی عضلات مقعد یا زخم شقاق که در اثر عدم رسیدگی به موقع، این زخم عفونی می شود.
  • استفاده مداوم از داروهای کورتون و ضد التهاب کورتیکو استروئیدی مانند پردنیزولون، این دسته داروها معمولا برای بیماران مبتلا به التهاب روده و معده تجویز می شود.
  • مسدود شدن غدد مقعد هم  می تواند یکی دیگر از علت آبسه مقعدی باشد. غده های مخرجی  معمولا مسئولیت ترشح مخاط هنگام دفع مدفوع را به عهده دارند. به  این غده های مقعدی کیسه مقعد هم گفته می شود. وقتی این غده های نشیمنگاه مسدود می شوند. باعث ایجاد آبسه مقعدی در بیماران می شود.
  • عفونت های مقاربتی هم می تواند از دلایل  دمل یا آبسه مقعدی باشد. این نوع عفونت های معمولا در آندسته از افرادی به وجود می آید، که به رابطه جنسی مقعدی عادت دارند.

علت برگشت آبسه مقعدی چیست؟

 

بیماری های التهاب روده مهمتریت دلیل ابتلای شما به عفونت مقعد است

عوامل خطر زای زیر از عمده دلایل برگشت آبسه مقعدی در بیماران است. لذا توصیه می شود چنانچه این علائم و نشانه های را در خود مشاهده کردید. در اسرع وقت به متخصص گوارش جهت آزمایش و تجویز دارو مراجعه کنید. تا خدای ناکرده تبدیل به عارضه دردناک آبسه آنور کتال نگردد.

در پاسخ به سوال علت آبسه مقعدی چیست؟ باید گفت:

  • کولیت اولسراتیو : نوعی ناراحتی مربوط به روده های انسان است. که باعث التهاب طولانی مدت سلولهای راست روده و روده بزرگ می شود. و درد شکمی، دل پیچه و اسهال از علائم شایع آن است.
  • دیورتیکولیت در نتیجه مصرف دخانیات، مواد افیونی ،کم تحرکی، چاقی یا اضافه وزن و خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز در طی هفته بوجود می آید. دیورتیکولیت عفونت یا آبسه کیسه های است، که می تواند داخل روده شما ظاهر شود .این کیسه ها به خودی خود مضر نیستند. اما اگر عفونی شوند یعنی شما مبتلا به بیماری دیورتیکولیت شدید و این ناراحتی می تواند منشاء یا دلیل آبسه مقعدی باشد.
  • دیابت یا به زبان ساده تر بیماری قند خون یک اختلال در سوخت و ساز بدن است. که بواسطه آن تولید انسولین در بدن متوقف می شود. یکی از دلایل ابتلا افراد به بیماری جوش مقعد یا ابسه پری آنال می تواند. بیماری دیابت یا قند خون باشد. این مورد بیشتر در افراد بزرگسال اتفاق می افتد.

علت آبسه مقعدی در زنان چیست؟

شایع ترین دلایل ابتلا زنان به بیماری آبسه مقعد می تواند یکی از موارد زیر باشد.

  • رابطه جنسی مقعدی بدون کاندوم در این حالت فرد بیمار  به این نوع رابطه عادت دارد. و ممکنه به تقاضاهای هر کسی پاسخ مثبت بدهد. این نوع رابطه باعث پاره گی عضلات مقعد و زخم شقاق می شود. این زخم و پاره گی مقعد به مرور عفونی شده، و باعث ایجاد آبسه یا چرک مقعدی در خانم ها می شود.
  • بیماری التهاب لگن یکی دیگر از علت آبسه مقعدی در زنان می باشد.عفونت اندام های تناسلی (PID) شامل رحم، تخمدان،لوله های فالوپ و دهانه رحم است.که بیشتر در اثر یک نوع عفونت مقاربتی ( نزدیکی جنسی بدون کاندوم) ایجاد می شود.و به بیماری التهاب لگن در زنان معروف است.
  • درد در قسمت پایین شکم و لگن و ترشحات سنگین از واژن با بوی بسیار نامطبوع، تجربه تحمل درد زیاد هنگام سکس کردن از شایع ترین علائم بیماری التهاب لگن در زنان است. که این بیماری خود می تواند منشاء و دلیل بر ابسه یا عفونت مقعد در زنان باشد.
  • استفاده زیاد از داروهای کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون همچنانکه در سطر بالا اشاره کردیم.

علت آبسه مقعدی در نوزادان

ابسه پری رکتال یک عارضه کمتر شایع در میان اطفال است. که در نوزادان زیر یکسال رخ میدهد. معمولا آبسه در نوزادان بعلت عفونت  توسط باکتری ها از طریق خراشیدگی یا بریدگی وارد بافت های زیرین پوست نوزاد می شود.

ما شایع ترین علت آبسه مقعدی در نوزادان را ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها  می دانیم. که در اثر عدم رعایت مراقبت های بهداشتی و یا تماس نوزاد با اشیاء آلوده بوجود می آید.

برای عفونت یا دمل مقعدی در این سن کودکی دلیل ویا علت مشخص دیگری عنوان نشده است. و ما آنرارا بیشتر یک اتفاق میدانیم. چرک و عفونت زمانی ایجاد می شود. که بدن توان مقابله با عفونت را از دست میدهد. چرک از باکتری ها و بافت های مرده  خون ایجاد می شود.

اما چنانچه به محض تعویض پوشک نوزاد متوجه چنین حالتی در کودک خود شدید. فورا به متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید. معمولا نوزادان با علائمی مانند کم اشتهایی و درجه تب بالا و  اختلال در دفع مدفوع مواجه هستند.

توصیه اکید ما اینه که در مورد کودکان خود، از درمان های خودسرانه در منزل پرهیز کنید. اگر در مکان های دور افتاده هستید. و دسترسی فوری برای درمان ابسه مقعدی نوزاد خود ندارید. حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

حتما بخوانید:  علائم آبسه مقعدی چی میتونه باشه؟

جمع بندی مطالب

همیشه شناسایی منشاء و علت بیماری ها، بر روش های درمانی ارجحیت داشته است. با شناخت منشاء بیماری نحوه مقابله و درمان آن، راحت و آسان میشود. البته در مورد همه بیماران؛ در طب سنتی یا حتی در طب کلاسک نمی توان نسخه واحدی تجویز کرد. ما معتقد هستیم که منشاء بیش از 55% بیماری آبسه نشیمنگاه بیماری های التهاب روده است.

برای درمان ناراحتی التهاب روده، نیازمند نظر متخصص گوارش و انجام معاینات یا آزمایش های ویژه پزشکی هستیم. تلاش زیاد و انجام درمان های خودسرانه دیگر در منزل برای رهایی از یبوست و یا اعمال تنقیه زیاد، منجر به عفونت یا دمل مقعدی می شود. کسانی که مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر هستند. هم استعداد ابتلا به این بیماری دردناک مقعد را دارند.

ما توصیه های لازم برای درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی طی مقالاتی مجزا و مفصل توضیح دادیم. برای کنترل و مهار دائمی درد مقعد که در اثر آبسه ایجاد میشود. توصیه به استفاده از پمادهای موضعی و داروهای داخلی شده است. ما معتقدیم بهترین آنتی بیوتیک برای آبسه مقعدی داروی ANUSOL می باشد.  که از طریق فروشگاه سایت مرسی درمان می توانید تهیه کنید.

امیدواریم مشکلی که داشتید تو این مقاله بهش پاسخ داده باشیم. اگر سوال و یا ابهامی  در مورد علت آبسه مقعدی برای شما باقی مانده حتما توی کامنت ها برامون درج کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشیم.

علائم آبسه مقعدی چیست؟
پماد آبسه مقعدی آنتی بیوتیک قوی برای عفونت مقعد

6 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • شریفه از سنندج
    1402-03-05 07:47

    حدود دو سال قبل یک دمل چرکی در کنار مقعدم پیدا شد که نشستن بر روی صندلی و فرش و هر جای کمی سفت را برایم سخت میکرد پس از یک مدت و با دستکاری کردنام و فشار دادنام این دمل چرکی سرباز کرد و عفونت و چرک و خون از آن خارج شد ولی الان با گذشت تقریبا دو سال جای آن کامل خوب نشده و مرتب چرک و عفونت جمع میشود که مجبورم با تیغ روی پوستم یک زخم ایجاد کنم و خون و چرک و عفونتهای جمع شده را خارج کنم لطفا راهنمایی ام کنید که ی قراره از شرعفونت و چرک خلاص بشم

  • با سلام
    من از زایمان طبیعی که هفت سال پیش داشتم دچار هموروئید شدم اوایل با درد و خونریزی همراه بود ولی بعد از استفاده کردن یک سری از دارو ها خونریزی قطع شد فقط بیرون زدگی دارم که گاهی اوقات باعث درد و خارش میشه
    الان تقریبا چهار ماه هست آبسه مقعدی
    هم دچار شدم که با ترشح چرک همراه هست و بدن درد نمیدونم تبدیل به فیستول شده یا نه چون به دکتر برای معاینه مراجعه نکردم
    خواهشمندم برای درمان کمکم کنید چون اصلا شرایط جراحی رو ندارم

  • مرسی درمان
    1402-03-09 09:36

    در پاسخ به تانیا:
    برای از بین بردن توده هموروئید خارجی باید از پک ممتاز درمانی در فروشگاه سایت استفاده کنید همچنین پک درمان عفونت و آبسه مقعد هم در فروشگاه سایت جدیدا قابل عرضه است. داروها هم بصورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای شما ارسال میشود. بعد از مصرف معجزه را به چشم می بینید و متوجه خواهید شد که حالتان نسبت به قبل چقدر بهتر خواهد شد.

  • یحیی مرتضویی
    1402-03-19 15:06

    باسلام و احترام
    شوهر عمه من سرطان روده بزرگ و مثانه گرفتن و دکترها از سه ماه پیش جوابشون کردن.
    منم خیلی فکر میکردم و میترسیدم که منم بگیرم و بمیرم.
    از 10 فروردین بيضه ها و مسیر کلیه تا بيضه ها درد داشتم و تکرر ادرار و درد در عضلات بالای ران پا.
    آزمایش دادم و متخصص ارولوژی رفتم که گفتن از استرس هست.
    پس از صحبت دکتر تا 2 ماه کامل خوب بودم.
    الان 2 هفته هست که موقع نشستن کمی درد در عضلات ران پا، و عضلات باسن داشتم.
    چند روزی هست که این درد بیشتر شده و مقعدم هم درد میکنه.
    و وقتی زیاد میشینم خیلی بیشتر درد میگیره و ناحیه مقعد و چند سانت داخلی مقعدم داخل میشه.
    وقتی شب میخوابم اصلا درد ندارم و صبح هیچ دردی ندارم.
    کم کم که روز میگذره و میشینم این درد بیشتر میشه.
    موقع مدفوع هم تا الان دردی نداشتم.
    البته من کارمند هستم و حداقل روزی 6 ساعت روی صندلی میشینم.
    طبعم گرم و خشک هست و معمولا یبوست دارم و برای دفع مدفوع زمان بیشتری باید بشینم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • ن.زند
    1402-06-29 16:27

    آبسه مقعدی دارم, درد شدید با حالت نبض دار، یا تیر کشیدن در مقعد خود احساس میکنم, موقع اجابت مزاج درد و سوزش زیادی دارم, بیشتر اوقات در مقعد خود خارش و درد و سوزش را تجربه میکنم از طرفی بواسیر هم دارم دوتا زایده درمقعدم دراومده با تعییر فصلها درد وخونریزی میشم ولی اینبار جوشهای چرکی اطراف مقعدم زدم ودوتا هم روی برامدگی ها لطفا راهنمایی بکنین قبلا بهتون پیام داده بودم اون موقع جوشهای چرکی نداشتم گفتم اینم اصافه کنم

  • مرسی درمان
    1402-06-30 06:03

    در پاسخ به خانم /اقای زند:
    حتما باید دارو مصرف کنید داروهای خوراکی آنوسل برای همین وضعیت در سایت عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مقالات آبسه مقعدی